B. UDDANNELSESPLAN
|
Uddannelsesplan for 1. praktikperiode - Pædagogens praksis
|
Grundfagligheden giver de studerende kompetencer til professionelt at støtte og facilitere børn, unge og voksnes udvikling, læring, trivsel, medborgerskab og dannelse.
|
Kompetenceområde: Pædagogens praksis
Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde.
Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.
|
Vidensmål
Den studerende har viden om
|
Færdighedsmål
Den studerende kan
|
Hvordan arbejder praktikstedet med dette?
Hvordan kan studerende arbejde med dette på praktikstedet?
Hvordan understøtter praktikstedet studerendes læring inden for dette?
|
Praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver
|
Anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
|
Vi henviser her til visionerne for Børnehuset Sundby Algård: ” Et sprudlende kulturhus”-Et fællesskab, hvor børn og voksne ”vokser ” ,del 2.
Vi understøtter den studerendes læring ved at inddrage den studerende i de pædagogis-
ke læreprocesser i institutionens dagligdag. Samtidig opfordres den studerende i de pædagogiske processer til at forholde sig kritisk og reflekterende til husets pædagogiske praksis. Vejledning gives en gang om ugen af praktikvejlederen.
|
Målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter
|
Målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder
|
I vores ”Visioner” har vi udarbejdet en metodedel. Den studerende har mulighed for at bruge dette projektplanlægningsskema som redskab.
Vi anerkender og understøtter også den upåagtede faglighed, som hverdagen i høj grad er bundet op på.
|
Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer
|
Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser
|
Vi understøtter den studerendes læreprocesser ved at give den studerende mulighed for at deltage i alle de daglige gøremål; lige fra barnet bliver modtaget i institutionen af personalet til det bliver hentet igen af forældrene.
Port folien bruges som afsæt for læring sammen med vejledningstimerne.
I Børnehuset Sundby Algård bruger vi KBH BARN, et elektonisk kommunikations- system oprettet af Børne –og Unge forvaltningen i Københavns kommune til at varetage vores daglige dokumentation af den pædagogiske praksis samt til kommuni-kation med forældre og personale generelt.
Vi skriver dagbøger om dagens gang på stuerne og oplysninger om aktiviteter i huset. Dettes sendes ud på KBH FORÆLDRE. Via dette system er det muligt at tagge billeder med de forskellige læreplanstemaer og pejlemærker.
Sundby Algård er i en fortløbende proces med at bruge KBH BARN.
Vi forventer, at den studerende tilegner sig viden om KBH BARN som kommunika-
tionsforum og til pædagogisk dokumentation.
|
Såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima
|
Anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
|
Vi har eget køkken i institutionen, hvor der bliver lavet mad til hele huset. 98 % af maden er økologisk og vi har det økologiske ”Guldmærke”.. Huset arbejder med mad og måltid. Børnehavebørnene har mulighed for at deltage i madlavningen. Den studerende har også mulighed for at bruge køkkenpersonalets viden omkring kost.
Børnene bliver inddraget i de forskellige aspekter i forhold til måltidet og dannelseskulturen omkring dette.
|
Anbefalet litteratur i 1. Praktik
|
”Liv og læring i vuggestuen” af Stig Brostrøm, Hanne Herring og Susanne Nellemann Nielsen
”Hurra for rutinerne” af Signe Tornsberg Pædagogisk tidsskrift, februar 2012)
Hygiejne i daginstitutioner (Sundhedsstyrelsen)
”Indlært hjælpeløshed” af Lise Ahlmann
Relevante artikler fra pædagogiske tidsskrifter som f.eks. ” Vera” ( udgivet af BUPL) og ”Bakspejlet” ( Forskning og ny viden om dagtilbud. Udgivet af Danmarks evalueringsinstitut)
|
Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?
|
Skemalagt 1 time ugentligt med praktikvejleder.
|
Hvordan inddrages den studerendes portfolio?
|
PÅ vejledningstimerne hvor den studerendes observationer , handlinger ,refleksioner e.t.c , nedskrevet fra ugens forløb i institutionen ,bruges som afsæt for analyse/ refleksion over den studerendes overvejelser og handlinger i forhold til den pædagogiske praksis i samarbejde med praktikvejlederen.
|